Bielokarpatská environakadémia – učíme sa v prírode

 

 

Východisková situácia

Otázka environmentálnej výchovy je dnes veľmi aktuálna. Dotýka sa každého z nás. Cieľom výchovno – vyučovacieho procesu na základnej škole je naučiť žiakov o prírode čo najviac, aby získali poznatky z botaniky, zoológie, geológie a ekológie. Zakotvené je to aj v základných pedagogických dokumentoch z danej oblasti. Rovnako dôležité je, aby si žiaci teoretické vedomosti overovali v praxi – teda  priamo v prírode. Cieľom vyučovacieho procesu na hodinách prírodopisu, ale aj na iných hodinách je priviesť žiakov k bližšiemu vzťahu k prírode. To sa však v dnešnom „civilizovanom“ svete hlavne vo väčších aglomeráciách dá často len ťažko  realizovať. Vedieť čo najviac o prírodných hodnotách v blízkom i širšom okolí, o ich význame a dôležitosti. To sa dá určite najlepšie na základe osobnej skúsenosti – pobytom v prírodnom prostredí. Človek by mal poznávať prírodu všetkými zmyslami.

 

Ciele projektu

využiť blízku lokalitu Prírodnej rezervácie Vršatské bradlá a Prírodnej rezervácie Vršatské hradné bralo (ďalej PR), ( cca. 7 km od sídla školy) pre praktické vyučovanie niektorých tém prírodopisu

využiť túto oblasť pre mimoškolskú činnosť a opakované pozorovanie – hlavne rastlín a živočíchov na uvedenom chránenom území

aktivity prevádzať v spolupráci s pracovníkmi CHKO Biele Karpaty, vykonávať prednášky v teréne, riadiť sa ich pokynmi pri pobyte v teréne

získať žiakov našej školy, najmä z obce Vršatské Podhradie, ktorá leží v tesnej blízkosti  PR pre blízku spoluprácu pri ochrane tohto územia

naučiť žiakov správnemu spôsobu správania sa v prírode a obzvlášť na chránenom území

 

Prostriedky a aktivity na dosiahnutie cieľa

V oblasti Vršatských bradiel bol v roku 1988 vybudovaný náučný chodník. Postupne zostal nefunkčný, informačné tabule poškodené. V roku 2005 bol opäť obnovený pracovníkmi CHKO Biele Karpaty so sídlom v Nemšovej, časť Kľúčové. Doplnený bol informačnými tabuľami. Jeho trasa je dosť náročná, terénne aj časovo.

Rozhodli sme sa preto vybudovať si svoju vlastnú školskú náučnú trasu, ktorá sčasti ide po pôvodnom náučnom chodníku. Bude menej náročná na zvládnutie žiakmi školy a plánujeme vytvoriť ku nej aj jednoduchého sprievodcu. Návštevník si vyberie, ktoré z 9 zastávok navštívi a z jednoduchého sprievodcu sa dozvie základné informácie.

1.      Vršatské podhradie – história, osídlenie

2.      CHKO Biele Karpaty

3.      Geologické a geomorfologické pomery lokality

4.      PR Vršatské hradné bralo

5.      PR Vršatské bradlá

6.      Spoločenstvá vápencových skál a dealpínske spoločenstvá

7.      Lúčne spoločenstvá

8.      Lesné spoločenstvá

9.      Prírodná rezervácia Červenokamenské bradlo

Náučná trasa územím Vršatských bradiel sa dá využiť priamo vo vyučovacom procese pri preberaní niektorých tém v prírodopise piateho až deviateho ročníka a v mimoškolskej činnosti prírodovedného charakteru. Pri vypracovávaní materiálov pre sprievodcu budú činní samotní žiaci. Rovnako budú žiaci zaznamenávať na fotoaparát a videokameru priebeh celej realizácie a budú aktívny pri tvorbe konečných produktov edukácie v prírode: sprievodca, fotodokumentácia a edukačné DVD  o priebehu realizácie projektu. Na záver všetci zúčastnení žiaci tieto produkty obdržia .

Ako symbol uskutočnených aktivít budú zakúpené a zasadené zástupcami všetkých tried školy sadenice stromov, o ktoré sa budú spoločne starať. Výsadba pamätných stromov bude realizovaná v areály školy – bývalom anglickom parku, ktorý aj touto cestou plánujeme postupne revitalizovať.

 

Cieľová skupina

Žiaci 5. ročníka: cca 45 – 50 osôb

Žiaci preberajú stavbu rastlinného tela , dreviny a hospodársky významné rastliny, v praxi lúčne a lesné byliny

Žiaci 6. ročníka: cca 45 – 50 osôb

Žiaci preberajú na vyučovaní rôzne živočíšne kmene a triedy. V praxi sa bude jednať o hmyz, plazy a vtákov.

Žiaci 8. ročníka: cca 45 – 50 osôb

Žiaci budú sledovať vplyv vonkajších geologických činiteľov, rôzne typy vápencov, bradiel , skameneliny

Žiaci 9. ročníka: cca 45 – 50 osôb

Všetky vedomosti získané z predchádzajúcich ročníkov prírodopisu si môžu žiaci pri téme ekológia a všetkých jej faktoroch a vplyvoch.

Mimoškolská činnosť: cca 10 žiakov

Žiaci navštevujúci prírodovedne orientovaný krúžok využijú všetky témy a zastávky trasy podľa aktuálnosti a záujmu.

 

subjekty s ktorými sa spolupracovalo

Pracovníci CHKO Biele Karpaty z Nemšovej – Kľúčové – besedy v triedach, odborné informácie po dohode

priamo v teréne, rozdelenie úloh pre našich žiakov pri ochrane územia, rozdelenie úloh pre našich žiakov

pri starostlivosti o PR.

Žiaci a pedagógovia Združenej strednej školy poľnohospodárskej v Pruskom – pomoc pri výbere a výsadbe

sadeníc stromov.

HuGa n. f. a miestne ZRŠ – pomoc pri organizovaní environmentálnych kvízov, pomoc pri označovaní

„školskej náučnej trasy“.

 

Časový harmonogram

Projekt sa realizoval v období od septembra 2007 do decembra 2007

 

September

úvodné besedy s odborníkmi s CHKO na oboznámenie sa s problematikou, tematicky pre jednotlivé ročníky

podľa preberaného učiva

jeseň  v Bielych Karpatoch – žiaci 5., 6.,  8., 9. ročníka  a žiaci navštevujúci prírodovedné krúžky navštívia

cieľovú lokalitu a budú spolupracovať na vytvorení náučnej trasy.

návšteva zoologickej záhrady a botanickej záhrady v Bratislave

 

Október

návšteva oblasti Banskej Štiavnice ako centra stredovekého baníctva spojená s návštevou múzeí

beseda s pracovníkmi CHKO – zhrnutie poznatkov a plán do budúcnosti

zasadenie sadeníc stromov

 

November

kvíz medzi triedami o získaných poznatkoch – odmeny encyklopédie

zhrnutie všetkých zdokumentovaných materiálov – tvorba www stránky, sprievodcu náučnou trasou,

fotodokumentácie a sprievodného DVD

príprava a uverejnenie správy o projekte v školskom časopise

 

December

príprava záverečnej správy k projektu a jeho vyúčtovanie

 

Kvalitatívne výstupy

zvýšená informovanosť žiakov a verejnosti o dôležitosti tohto územia a nutnosti jeho maximálnej ochrany

nadviazanie tesnej spolupráce s pracovníkmi CHKO Biele Karpaty

nadviazanie spolupráce so školou v Červenom Kameni, ktorá sídli v okolí PR Vršatské Bradlá

získanie žiakov našej školy, hlavne z obce Vršatské Podhradie, pre spoluprácu pri starostlivosti o chránené územie (v čase liahnutia vzácnych motýľov, proti vykrádaniu vzácnych druhov rastlín a živočíchov a poškodzovaniu neživej prírody)

formovanie a prehlbovanie  medzipredmetných vzťahov, najmä prírodopis, dejepis, zemepis

zlepšenie osobného vzťahu žiakov k životnému prostrediu, k živým organizmom, voči ostatným ľuďom a tým aj vytváranie vlastného životného štýlu a spôsobu života

 

Kvantitatívne výstupy

opakované návštevy a pozorovanie chránených druhov PR Vršatské bradlá aj po ukončení projektu žiakmi prírodovedného krúžku

využívanie jednotlivých zastávok trasy aj po ukončení projektu priamo pre potreby vyučovania uskutočňovaním vyučovacích hodín v teréne

zvýšenie záujmu žiakov o prírodu nárastom záujmu  o návštevu   prírodovedného krúžku

vydanie bulletinu „ Sprievodca školskou náučnou trasou Vršatské bradlá“

fotodokumentácia o priebehu projektu a aktivite žiakov pri ochrane životného prostredia

vytvorenie www stránky o projekte

tvorba DVD média, ktoré bude zahŕňať fotodokumentáciu a video získané pri realizácii projektu

 

Riziká projektu

malý záujem žiakov o problematiku ochrany životného prostredia. Žiaci majú väčší záujem o výpočtovú techniku. Možnosť eliminovať používaním internetu pre získavanie vedomostí o životnom prostredí

nevhodné počasie v septembri a v októbri , ktoré by mohlo zamedziť návštevám  v teréne a vytvoreniu náučnej trasy

nedostatok času a neochota zo strany pracovníkov CHKO Biele Karpaty

 

 

REALIZÁCIA PROJEKTU

 

September 2007

(25. 9)

Pilotná prednáška – oboznámenie žiakov s projektom a jeho cieľmi.

 

  

 

<<VIAC OBRÁZKOV>>

 

(27. 9.)

Pilotná prednáška – oboznámenie žiakov s lokalitou Biele Karpaty a prírodnými rezerváciami. Prednášku moderoval p. Marian FILÍPEK – pracovník CHKO Biele Karpaty. V rámci prednášky bola žiakom predstavené CHKO Biele Karpaty s dôrazom na lokality PR Vršatské bradlá a Vršatské hradné bralo.

 

  

 

<<VIAC OBRÁZKOV>>

 

 

Október 2007

(2. – 5. 10.)

Príprava a tvorba informačných tabúľ pre Školskú náučnú trasu. Žiaci spolu s pedagógmi zodpovednými za projekt zhromaždili materiál (obrazovú a textovú časť) a následne pripravili informačné tabule pre Školskú náučnú trasu.

 

 

 

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(3. 10.)

Prírodná rezervácia Vršatské hradné bralá – návšteva lokality žiakmi a členmi krúžku. V tejto časti sa žiaci zoznamovali s históriou a prírodou lokality Vršatské bradlá a Vršatské hradné bralo.

 

  

 

<<VIAC OBRÁZKOV>>

 

(8. 10.)

Prírodná rezervácia Vršatské hradné bralá – vyučovanie žiakov II. stupňa ZŠ v prírode (rastlinstvo, živočíšstvo, geologická stavba lokality). Toto bola jedna z nosných častí projektu, kedy prebiehalo samotné vyučovanie v teréne prostredníctvom vyučujúcich prírodopisu a pracovníka CHKO Biele Karpaty.

 

  

 

 

<<VIAC OBRÁZKOV>>

 

(11. 10.)

Geologická exkurzia Banská Štiavnica – návšteva banského múzea a múzea minerálov a hornín. Táto exkurzia slúžila na doplnenie poznatkov z geológie a získavaniu vzťahu k neživej prírode.

 

  

 

 

<<VIAC OBRÁZKOV>>

 

(12. 10.)

Prírodovedná exkurzia Bratislava – návšteva zoologickej a botanickej záhrady. Cieľom exkurzií bolo rozšírenie vedomostí a vytváranie pozitívneho vzťahu žiakov k rastlinám a živočíchom.

 

  

 

<<VIAC OBRÁZKOV>>

 

(16. 10.)

Prírodná rezervácia Vršatské hradné bralá – zásady správania v chránených územiach.

 

  

 

<<VIAC OBRÁZKOV>>

 

(23. 10)

Výsadba sadeníc stromčekov – prostredníctvom aktívneho zapojenia žiakov zlepšenie okolia školy.

 

  

 

<<VIAC OBRÁZKOV>>

 

 

November 2007

(13. 11)

Dopĺňanie materiálu o CHKO Biele Karpaty a PR – žiaci čerpali najmä z internetu a dostupných obrazových publikácii.

 

  

 

<<VIAC OBRÁZKOV>>

 

(20. 11)

Popularizovanie CHKO Biele Karpaty a PR Vršatské hradné bralo prostredníctvom ústrednej školskej nástenky.

 

  

 

<<VIAC OBRÁZKOV>>

 

December 2007

(17. – 20. 12.)

Medziročníkové kvízy – interakcia k nadobudnutým vedomostiam z práce v teréne v lokalite a z predmetových exkurzií konaných v rámci projektu.

 

  

 

<<VIAC OBRÁZKOV>>

 

(27. 28. 12.)

Tvorba webovej stránky projektu; tvorba prezentačného DVD

 

Január 2008

Informatívny článok o projekte a jeho realizácii v regionálnych periodikách.

 

 

Projekt podporili:

Ministerstvo školstva Slovenskej republiky

HuGa n. f.