Bielokarpatská
environakadémia – učíme sa v prírode
Východisková situácia
Otázka environmentálnej výchovy
je dnes veľmi aktuálna. Dotýka sa každého z nás. Cieľom výchovno – vyučovacieho
procesu na základnej škole je naučiť žiakov o prírode čo najviac, aby
získali poznatky z botaniky, zoológie, geológie a ekológie. Zakotvené
je to aj v základných pedagogických dokumentoch z danej oblasti.
Rovnako dôležité je, aby si žiaci teoretické vedomosti overovali v praxi –
teda priamo v prírode. Cieľom
vyučovacieho procesu na hodinách prírodopisu, ale aj na iných hodinách je
priviesť žiakov k bližšiemu vzťahu k prírode. To sa však
v dnešnom „civilizovanom“ svete hlavne vo väčších aglomeráciách dá často
len ťažko realizovať. Vedieť čo najviac
o prírodných hodnotách v blízkom i širšom okolí, o ich
význame a dôležitosti. To sa dá určite najlepšie na základe osobnej
skúsenosti – pobytom v prírodnom prostredí. Človek by mal poznávať prírodu
všetkými zmyslami.
Ciele projektu
využiť blízku lokalitu Prírodnej
rezervácie Vršatské bradlá a Prírodnej rezervácie Vršatské hradné bralo (ďalej
PR), ( cca.
využiť túto oblasť pre
mimoškolskú činnosť a opakované pozorovanie – hlavne rastlín a živočíchov
na uvedenom chránenom území
aktivity prevádzať
v spolupráci s pracovníkmi CHKO Biele Karpaty, vykonávať prednášky
v teréne, riadiť sa ich pokynmi pri pobyte v teréne
získať žiakov našej školy, najmä
z obce Vršatské Podhradie, ktorá leží v tesnej blízkosti PR pre blízku spoluprácu pri ochrane tohto
územia
naučiť žiakov správnemu spôsobu
správania sa v prírode a obzvlášť na chránenom území
Prostriedky a aktivity na dosiahnutie
cieľa
V oblasti Vršatských bradiel
bol v roku 1988 vybudovaný náučný chodník. Postupne zostal nefunkčný,
informačné tabule poškodené. V roku 2005 bol opäť obnovený pracovníkmi
CHKO Biele Karpaty so sídlom v Nemšovej, časť Kľúčové. Doplnený bol
informačnými tabuľami. Jeho trasa je dosť náročná, terénne aj časovo.
Rozhodli
sme sa preto vybudovať si svoju vlastnú školskú náučnú trasu, ktorá
sčasti ide po pôvodnom náučnom chodníku. Bude menej náročná na zvládnutie
žiakmi školy a plánujeme vytvoriť ku nej aj jednoduchého sprievodcu.
Návštevník si vyberie, ktoré z 9 zastávok navštívi
a z jednoduchého sprievodcu sa dozvie základné informácie.
1. Vršatské
podhradie – história, osídlenie
2. CHKO Biele
Karpaty
3. Geologické
a geomorfologické pomery lokality
4. PR
Vršatské hradné bralo
5. PR
Vršatské bradlá
6. Spoločenstvá
vápencových skál a dealpínske spoločenstvá
7. Lúčne
spoločenstvá
8. Lesné
spoločenstvá
9. Prírodná
rezervácia Červenokamenské bradlo
Náučná
trasa územím Vršatských bradiel sa dá využiť priamo vo vyučovacom procese pri
preberaní niektorých tém v prírodopise piateho až deviateho ročníka
a v mimoškolskej činnosti prírodovedného charakteru. Pri
vypracovávaní materiálov pre sprievodcu budú činní samotní žiaci. Rovnako budú
žiaci zaznamenávať na fotoaparát a videokameru priebeh celej realizácie
a budú aktívny pri tvorbe konečných produktov edukácie v prírode:
sprievodca, fotodokumentácia a edukačné DVD o priebehu realizácie projektu. Na záver
všetci zúčastnení žiaci tieto produkty obdržia .
Ako
symbol uskutočnených aktivít budú zakúpené a zasadené zástupcami všetkých
tried školy sadenice stromov, o ktoré sa budú spoločne starať. Výsadba
pamätných stromov bude realizovaná v areály školy – bývalom anglickom parku,
ktorý aj touto cestou plánujeme postupne revitalizovať.
Cieľová skupina
Žiaci 5. ročníka: cca 45
– 50 osôb
Žiaci preberajú stavbu
rastlinného tela , dreviny a hospodársky významné rastliny, v praxi
lúčne a lesné byliny
Žiaci 6. ročníka: cca 45
– 50 osôb
Žiaci preberajú na vyučovaní
rôzne živočíšne kmene a triedy. V praxi sa bude jednať o hmyz,
plazy a vtákov.
Žiaci 8. ročníka: cca 45
– 50 osôb
Žiaci budú sledovať vplyv
vonkajších geologických činiteľov, rôzne typy vápencov, bradiel , skameneliny
Žiaci 9. ročníka: cca 45
– 50 osôb
Všetky vedomosti získané
z predchádzajúcich ročníkov prírodopisu si môžu žiaci pri téme ekológia
a všetkých jej faktoroch a vplyvoch.
Mimoškolská činnosť: cca 10
žiakov
Žiaci navštevujúci prírodovedne
orientovaný krúžok využijú všetky témy a zastávky trasy podľa aktuálnosti
a záujmu.
subjekty s ktorými sa
spolupracovalo
Pracovníci CHKO Biele Karpaty z Nemšovej – Kľúčové – besedy
v triedach, odborné informácie po dohode
priamo v teréne, rozdelenie úloh pre našich žiakov pri ochrane
územia, rozdelenie úloh pre našich žiakov
pri starostlivosti o PR.
Žiaci a pedagógovia
Združenej strednej školy poľnohospodárskej v Pruskom – pomoc pri výbere
a výsadbe
sadeníc stromov.
HuGa n. f. a miestne ZRŠ –
pomoc pri organizovaní environmentálnych kvízov, pomoc pri označovaní
„školskej náučnej trasy“.
Časový harmonogram
Projekt sa realizoval v období od septembra 2007 do decembra 2007
September
úvodné
besedy s odborníkmi s CHKO na oboznámenie sa s problematikou,
tematicky pre jednotlivé ročníky
podľa
preberaného učiva
jeseň v Bielych Karpatoch – žiaci 5., 6., 8., 9. ročníka a žiaci navštevujúci prírodovedné krúžky
navštívia
cieľovú lokalitu a budú
spolupracovať na vytvorení náučnej trasy.
návšteva zoologickej záhrady
a botanickej záhrady v Bratislave
Október
návšteva oblasti Banskej
Štiavnice ako centra stredovekého baníctva spojená s návštevou múzeí
beseda s pracovníkmi CHKO –
zhrnutie poznatkov a plán do budúcnosti
zasadenie sadeníc stromov
November
kvíz medzi triedami
o získaných poznatkoch – odmeny encyklopédie
zhrnutie všetkých
zdokumentovaných materiálov – tvorba www stránky, sprievodcu náučnou trasou,
fotodokumentácie
a sprievodného DVD
príprava a uverejnenie
správy o projekte v školskom časopise
December
príprava záverečnej správy
k projektu a jeho vyúčtovanie
Kvalitatívne
výstupy
zvýšená
informovanosť žiakov a verejnosti o dôležitosti tohto územia
a nutnosti jeho maximálnej ochrany
nadviazanie
tesnej spolupráce s pracovníkmi CHKO Biele Karpaty
nadviazanie
spolupráce so školou v Červenom Kameni, ktorá sídli v okolí PR
Vršatské Bradlá
získanie
žiakov našej školy, hlavne z obce Vršatské Podhradie, pre spoluprácu pri
starostlivosti o chránené územie (v čase liahnutia vzácnych motýľov,
proti vykrádaniu vzácnych druhov rastlín a živočíchov a poškodzovaniu
neživej prírody)
formovanie
a prehlbovanie medzipredmetných vzťahov,
najmä prírodopis, dejepis, zemepis
zlepšenie
osobného vzťahu žiakov k životnému prostrediu, k živým organizmom, voči
ostatným ľuďom a tým aj vytváranie vlastného životného štýlu
a spôsobu života
Kvantitatívne
výstupy
opakované návštevy
a pozorovanie chránených druhov PR Vršatské bradlá aj po ukončení projektu
žiakmi prírodovedného krúžku
využívanie jednotlivých zastávok
trasy aj po ukončení projektu priamo pre potreby vyučovania uskutočňovaním
vyučovacích hodín v teréne
zvýšenie záujmu žiakov
o prírodu nárastom záujmu
o návštevu prírodovedného
krúžku
vydanie bulletinu „ Sprievodca
školskou náučnou trasou Vršatské bradlá“
fotodokumentácia o priebehu
projektu a aktivite žiakov pri ochrane životného prostredia
vytvorenie www stránky
o projekte
tvorba DVD média, ktoré bude
zahŕňať fotodokumentáciu a video získané pri realizácii projektu
Riziká projektu
malý záujem žiakov o problematiku
ochrany životného prostredia. Žiaci majú väčší záujem o výpočtovú techniku. Možnosť eliminovať používaním internetu pre získavanie vedomostí
o životnom prostredí
nevhodné
počasie v septembri a v októbri , ktoré by mohlo zamedziť
návštevám v teréne
a vytvoreniu náučnej trasy
nedostatok
času a neochota zo strany pracovníkov CHKO Biele Karpaty
REALIZÁCIA PROJEKTU
September 2007
(25. 9)
Pilotná prednáška – oboznámenie
žiakov s projektom a jeho cieľmi.
<<VIAC
OBRÁZKOV>>
(27. 9.)
Pilotná prednáška – oboznámenie
žiakov s lokalitou Biele Karpaty a prírodnými rezerváciami. Prednášku
moderoval p. Marian FILÍPEK – pracovník CHKO Biele Karpaty. V rámci
prednášky bola žiakom predstavené CHKO Biele Karpaty s dôrazom na lokality
PR Vršatské bradlá a Vršatské hradné bralo.
<<VIAC
OBRÁZKOV>>
Október 2007
(2. – 5. 10.)
Príprava a tvorba informačných
tabúľ pre Školskú náučnú trasu. Žiaci spolu s pedagógmi zodpovednými za
projekt zhromaždili materiál (obrazovú a textovú časť) a následne
pripravili informačné tabule pre Školskú náučnú trasu.
(3. 10.)
Prírodná rezervácia Vršatské hradné
bralá – návšteva lokality žiakmi a členmi krúžku. V tejto časti sa
žiaci zoznamovali s históriou a prírodou lokality Vršatské bradlá
a Vršatské hradné bralo.
<<VIAC
OBRÁZKOV>>
(8. 10.)
Prírodná rezervácia Vršatské hradné
bralá – vyučovanie žiakov II. stupňa ZŠ v prírode (rastlinstvo,
živočíšstvo, geologická stavba lokality). Toto bola jedna z nosných častí
projektu, kedy prebiehalo samotné vyučovanie v teréne prostredníctvom
vyučujúcich prírodopisu a pracovníka CHKO Biele Karpaty.
<<VIAC
OBRÁZKOV>>
(11. 10.)
Geologická exkurzia Banská
Štiavnica – návšteva banského múzea a múzea minerálov a hornín. Táto
exkurzia slúžila na doplnenie poznatkov z geológie a získavaniu
vzťahu k neživej prírode.
<<VIAC
OBRÁZKOV>>
(12. 10.)
Prírodovedná exkurzia Bratislava –
návšteva zoologickej a botanickej záhrady. Cieľom exkurzií bolo rozšírenie
vedomostí a vytváranie pozitívneho vzťahu žiakov k rastlinám
a živočíchom.
<<VIAC
OBRÁZKOV>>
(16. 10.)
Prírodná rezervácia Vršatské hradné
bralá – zásady správania v chránených územiach.
<<VIAC
OBRÁZKOV>>
(23. 10)
Výsadba sadeníc stromčekov –
prostredníctvom aktívneho zapojenia žiakov zlepšenie okolia školy.
<<VIAC
OBRÁZKOV>>
November 2007
(13. 11)
Dopĺňanie materiálu o CHKO
Biele Karpaty a PR – žiaci čerpali najmä z internetu
a dostupných obrazových publikácii.
<<VIAC
OBRÁZKOV>>
(20. 11)
Popularizovanie CHKO Biele Karpaty
a PR Vršatské hradné bralo prostredníctvom ústrednej školskej nástenky.
<<VIAC
OBRÁZKOV>>
December 2007
(17. – 20. 12.)
Medziročníkové kvízy – interakcia
k nadobudnutým vedomostiam z práce v teréne v lokalite
a z predmetových exkurzií konaných v rámci projektu.
<<VIAC
OBRÁZKOV>>
(27. 28. 12.)
Tvorba webovej stránky projektu;
tvorba prezentačného DVD
Január 2008
Informatívny článok o projekte
a jeho realizácii v regionálnych periodikách.
Projekt podporili:
Ministerstvo školstva Slovenskej
republiky
HuGa n. f.